Karin og Eirik Steinsland eier og driver Sele Auto. Hun organiserer, han skrur. Eller som Karin sier det: – Eirik er den kreative, så kommer jeg bak og rydder opp. Jeg elsker rutiner!

I Selevegen 4 på Voll driver de også Jæren Antirust som igjen har underbruket Jæren El-sykkel. Det startet de i fjor, mest fordi det var plass til en ekstra aktivitet i lokalene. Eirik Steinsland kjøpte 45 % av verkstedet til Kåre Sele i 2003, før Steinsland-familien ble eneeier i 2020. Morsomt nok jobber Kåre fremdeles i verkstedet. Så eierskiftet må ha gått for seg i likeste laget.
– Det gjorde det, men så fikk vi også veldig god hjelp av Jæren Sparebank i oppkjøpsprosessen, sier Karin. Vi skjønner fort at dette er ei dame med mange jern i ilden. Det må skje noe hele tida.

Møter, regnskap og vasking
– Jeg har 100 % jobb i Würth-butikken på Sandnes. Men siden jeg jobber 7 til 16 hver dag, får jeg rom til en halv kontordag her på bruket. Da fører jeg regnskapet for Jæren Antirust og har diverse møter. I helgene er jeg vaskekjerring. Det nytter ikke å være høy på seg selv når du driver eget firma, sier Karin Steinsland. Småbruk har familien på Kattaland på Horpestad.
– Eirik har høner, hund, katter og moskusender. Jeg er hagemenneske, men drev også aktivt med cowboyridning fram til for noen år siden. Har til og med vært lagleder for det norske ungdomslandslaget i western ridning, forteller den travle dama.

God butikk
Sele Auto gjør det som verksteder gjør. Reparerer og kontrollerer. Gjerne biler litt utenom det vanlige. Eirik har avtaler med blant annet Landrover-klubben og MG-klubben. Jæren Antirust skal snart treffe Jaguarklubben. Kjekke treff der det sosiale også er veldig viktig.
– Går butikken bra?
– Ja, vi har aldri tapt penger. I år håper jeg på 15 millioner i omsetning og en resultatgrad på 10 prosent. Smertegrensa er 7 prosent.
– Hvorfor gjøre dere det bra?
– Fordi vi har flinke folk, mange med svært lang erfaring. Vi er 13 ansatte som utgjør ti årsverk. Rekruttering er vrient, så vi har også tatt inn en lærling. Du kan ikke klage på at det er vanskelig å få tak i arbeidsfolk, hvis du ikke selv gjør noe for å få fatt i dem. Sele Auto har lite gjennomtrekk, men det er klart at en god del faglærte søker seg til oljå og merkeverksteder. Vi er så heldige at flere som har begynt andre steder, faktisk har kommet tilbake, sier Karin. Vekstambisjoner utover dagens størrelse har hun ikke.
– 10 årsverk er fint! Blir du større, blir de utfordringene du allerede har, bare større.

Topp pensjonsordning
– Hva gjør dere for å ta vare på de gode folka?
– Vi forsøker å skape et godt miljø, ha det kjekt på jobben. I fjor betalte vi ut 300 000 i bonus til de ansatte. Gode betingelser er viktig. De siste årene har vi skrudd opp pensjonsinnbetalingen fra 3 til 7 prosent, som er maks. Det var etter god diskusjon med banken og de ansatte. Vi vil at medarbeiderne skal være enige i hvordan vi bedrer betingelsene. Jeg tenker at det er et samfunnsansvar å informere om viktigheten av å spare til pensjon. Det kan synes fryktelig lenge til du skal gå av, men veldig kjekt at den yngste hos oss var så klar på at han heller ville ha forbedret pensjonsordning enn høyere lønn. Har du 300 kroner timen og får sju prosent tillegg, betaler du skatt på de 21 kronene når de kommer som lønn. Noe du slipper når de går til pensjon.
Karin Steinsland forteller at Jæren Sparebank har hatt møte med de ansatte og fortalt om pensjonssparing. Nå blir det oppfølgingsmøte om pensjonskonto, hva det innebærer og hva hver enkelt kan gjøre selv.

Kvalitet og bærekraft
– Hva er den røde tråden i det dere leverer?
– Bærekraft og kvalitet. Vi reparerer biler og driver antirustbehandling. Lanolinen vi bruker lukter sau, men Fluid Film forlenger levetida til en bil. Det produktet er bare best! Elsykler er også svært miljøvennlige. Når det gjelder kvalitet, leverer vi ingenting halvveis. Og rydder alltid opp om det er noe. Derfor er vi også velge nøye når vi velger leverandører. Deler vil vi helst ikke at kundene skal shoppe selv. Det har med garantien å gjøre. Å velge gode leverandører gjelder på alle områder, og så langt som mulig skal de være lokale.
– Er det derfor dere er kunder i Jæren Sparebank?
– Jeg har alltid vært kunde, noe annet er ikke tema. Kunne sikkert få bitte litt bedre betingelser på noe et annet sted, men det er ikke det som teller for oss. Vi vil ha god personlig kontakt med banken. Jeg kan ikke fordra teamsmøter, sier Karin Steinsland i Sele Auto.