Mikrobryggeriet ikke så mikro lenger
Rygr Brygghus har kommet som en frisk jærsk vind inn i norsk ølproduksjon. Mikrobryggeriet i Kverneland Næringspark er ikke så mikro lenger, og det bare fem år etter etableringen.
Den første ideen var å starte produksjon i Serigstadbygget i Bryne sentrum.

-Intensjonen var fin, men heldigvis hadde vi erfaring nok fra ølbransjen til å se at vi ikke kunne skape og produsere der.
På Øksnevad har vi helt andre rammer for drift. Hver eneste av våre 1150 m2 er utnyttet, sier Sune Aabø Parker som er daglig leder i Rygr Brygghus. Han har erfaring fra blant annet Lervig Bryggeri. I lokalene er det også blitt plass til et “Tap Room” der grupper kan smake øl og få omvisning. Da de hadde besøk av en gjeng fra Undheim, passet Sune på å skryte litt av banken sin.

- Det var det godt du sa, for her sitter banksjefen, ropte plutselig en kar. Jeg hadde ikke truffet sjefen sjøl, og ante ikke at Geir Magne Tjåland var med i gruppa, forteller Sune.

 


Jærsk tvers igjennom

Jæren, jærsk kultur og jærske råvarer er helt sentrale for Rygr Brygghus. “Brygget av Jæren”, altså ikke gjæren, står det med store bokstaver på bygget.

- Det bygger på fire pilarer. Ølet vårt er brygget av jærbuer, råvarene er jærske, arbeidskulturen er jærsk og det samme skal samarbeidet med partnere og leverandører være, forteller Sune som også er stolt av ringvirkningene Rygr skaper lokalt.

- En bonde på Laland, Sverre Grimstad, har investert 15 millioner i et malteri. Vi ønsker å bidra til å sette Jæren på det norske mat- og drikkekartet.
Matdelen er godt ivaretatt, nå kommer vi med drikke også, sier Sune. Markedsføreren irriterer seg mer enn bitte litt over at de ikke rakk å sende inn Jærpilten til Det Norske Måltid. Der kåres de beste mat- og drikkeproduktene i Norge.

- Jærpilt Gulrotkake Surøl med Aroniabær ble produsert med 99 prosent jærske råvarer. Jone Wiig kom med gulrøttene, Aronia Jæren med bærene, malten var fra Jæren Korn & Malt og havregrynene fra Stangeland Mølle. Vårt øl var mye friskere og bedre enn vinneren, men det ble altså ferdig en uke for seint, sier den objektive daglige lederen. Jærpilten kan i hvert fall bane vei for nye ideer.

 


Navn som skiller seg ut

- Vi har en drøm om en grønnsaksserie, foreløpig kalt “I am grønnsak”, røper den daglige lederen i Rygr. En konsekvens av at bryggeriet satser på at alt skal være naturlig, uten så mye som en tilsatt aroma. Han legger ikke skjul på at gründerne koser seg med å sette navn på ølene.

-He, he, det er Atle Salvesen og jeg som sitter i førersetet når det gjelder det kommersielle, mens Øyvind Tveit er industrimekanikeren som ble bryggerimester og prisberømt hjemmebrygger. For Atle og meg har det vært viktig å finne navn som er motpoler til andre aktører. Så snapper vi opp litt her og der. Sure-Møyfrid var det en samarbeidspartner som insisterte på. Han var skilt, uten å si mer om det, humrer Sune.

 


Med lokalbanken på laget

Ambisjonen til Rygr er intet mindre enn å lage Norges beste øl. Det er inspirasjon for å gå på jobb. Men visjonen er å skape bryggerihistorie. Rygr skal gå egne veier.
Oppe i etablering og vekst har Jæren Sparebank vært en viktig medspiller.

-Vi var hos tre banker, og det var ingen tvil om hvem som var mest interessert i å ha oss som kunde. Med vår jærske satsing er det veldig fint å jobbe med lokalbanken på Jæren.

Vi hadde tro på at Rygr etter fem år skulle tjene gode penger, men det er ikke beine vegen. Vi trengte både velvilje og kassakreditt. Jeg påberoper meg ikke å være verdens skarpeste økonom, så det har stor verdi å kunne diskutere problemstillinger og få forslag til løsninger fra banken. Å kunne snakke rett fra hjertet og få gode råd tilbake er viktig for oss, sier Sune Aabø Parker i Rygr Brygghus.

-Målet er å få til et godt langsiktig samarbeid med banken vår. Det vil garantert skje uforutsette ting i vår bransje. Da er det godt å vite at banken er med oss.